MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Selasa, 8 Februari 2011

Ikan talapia grill stail Portugis

Hari ni saya masak sekor lagi ikan talapia yang saya beli hari Ahad lepas tapi kali ni saya saya grill stail Potugis . Pagi-pagi tadi saya google dan jumpa la resepi ni mudah juga nak sediakan sambalnya . Saya lumur sambal pada ikan talapia ni bungkus elok-elok guna alimium foil dan saya grill guna grill pan je . Kejap je dah masak ikan grill ni dan sedap pulak tu bestnya..
Saya tak guna banyak sangat sambal dan minyak sebab nak masak cara sihatkan . Sambal yang lebih boleh di simpan dalam fridge selama seminggu serta boleh diguna bila nak masak dengan ikan jenis lain pula . Masa nak grill tu boleh dimasukkan juga kacang bendi sekali .

BAHAN-BAHAN :

1 ekor ikan talapia saiz besar
air perahan drpd setgh biji limau nipis
2 helai daun purut dihiris nipis
Garam dan gula secukup rasa
Aliminium foil
Daun pisang
Minyak masak secukupnya untuk menumis bahan kisar

BAHAN DIKISAR HALUS :

4 tangkai cili kering
4 biji buah keras
8 ulas bawang merah
2 bawang putih
1 batang serai
1 inci lengkuas
1 sudu kecil belacan

CARA MEMASAK :

1. Panaskan minyak masak di dalam kuali dan tumis bahan kisar di atas api kecil sehingga wangi. Masukkan air limau nipis, daun limau purut ,garam dan gula.

2.Lumurkan seluruh ikan dengan sambal yg dimasak dan bungkus ikan dengan sekeping daun pisang.

3. Grill menggunakan grill pan sehingga ikan masak atau boleh juga dibakar dalam ketuhar pada suhu 180c selama 20 minit.

2 ulasan: